Från grönsakslandet



Idag har det varit solsken hela dagen och vi har varit ute i trädgården.

Bestämde att det var dags att ta upp potatisen ur landet. Jag planterade i
maj och hade hoppats på att få upp till en middag...hahahahaha...en
bauta potatis och två små på gränsen till pytte. Får nog sätta fler nästa år.

En del morötter blev det ändå, problemet här är lerjord...så alla vart ju
så knubbiga. Får nog åtgärda det till nästa år om det ska bli raka och
slanka rötter.
Ja någon trädgårdsmästare är jag inte, har ju bara haft hus ett år
så detta var ju första skörden.

Äpplen trillar det ner ur träden hela tiden och jag funderar på om jag inte ska
göra äppelvin. Har kollat runt lite men inte hittat något recept.
Jag menar det finns ju en gräns för hur mycket mos man kan förvara och äta.

Kommentera gärna om någon har ett bra recept på äppelvin.

Kommentarer
Postat av: Carin

Får man kommentera utan recept? =)

Hahahaha! Morötterna ser skitkul ut! Tycker du är duktig, nästa år blir det nog bättre ska du se=)

2008-09-19 @ 20:45:00
URL: http://carinforsen.blogg.se/



Postat av: elsamaja

Hej hopp.

Jag känner igen det där med resultat av odling i lerjord, det är inte kul.

Jag har löst det här med morotsodlingen, hur jag ska slippa få små, krokiga, flergreniga osv konstigt växande morötter, på så vis, att via använder pallkragar, två på varandra, och sen häller vi i säckjord i dom, sår morotsfrön...och...voila! Slut på krokiga morötter!



Året efter så gräver jag ner den jorden i övriga landen, och återanvänder den på så vis, tillsammans med gödsel, till annan odling/blommor, och så i med en par säckar ny jord, detblir mindre ogräs som konkurerar ut morötterna, och som man slipper rensa.



Vi har också problem med för mycket äpplen, och ger bort till höger och vänster, kul med skörd, men det kan faktiskt få vara måtta på det.



Ha det bra



Elsamaja

2008-09-20 @ 00:04:01
URL: http://elsamajarun.blogg.se/



Postat av: Carin

Jasså! Måste vara telepati ju! Jag hittade inget fläsklägg men korven funkade iof. Men det är svårt att bräcka fläsklägg det är det =)

2008-09-21 @ 11:20:05
URL: http://carinforsen.blogg.se/



Postat av: Lisbet

Svårt när man får så mycket äpplen. Kan man göra äppelmarmelad eller inkokta äpplen? Jag vet inte och äppelvin kan jag inte göra.

2008-09-22 @ 11:09:54
URL: http://digiscrapp.blogspot.com



Postat av: susanne

Tack för snälla ord! =) Nu ska jag kika runt här lite en snabbis.

2009-03-17 @ 16:47:02
URL: http://ihuvetpaentant.blogspot.com




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback